دوست من سلام
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

چگونه فرزندان شاد داشته باشیم ؟

چگونه فرزندان شاد داشته باشیم ؟چگونه فرزندان شاد داشته باشیم ؟چگونه فرزندان شاد داشته باشیم ؟چگونه فرزندان شاد داشته باشیم ؟چگونه فرزندان شاد داشته باشیم ؟چگونه فرزندان شاد داشته باشیم ؟

                                                  ضرورت پرورش نشاط

لبخند و خنده یکی از نشانه های نشاط است . ما با شنیدن صدای خنده ، خود به خود لبخند می زنیم یا می خندیم و یک واکنش زنجیر وار خود انگیخته ، تمام افراد حاضر را در می نوردد و شادمانی و نشاط انتشار می یابد. چون مغز ما دارای جریانهای مداری باز است که به شناسایی لبخند و خنده اختصاص یافته اند و باعث می شوند ما در واکنش به آن بخندیم .

در میان تمام پیامهای هیجانی ، لبخند قدرت سرایت بیشتری دارد و تقریبا غیر قابل جلوگیری است که باعث می شود ، دیگران در واکنش به آن ، لبخند بزنند . به عقیده ی دانشمندان خنده به عنوان یک روش غیر کلامی تکامل یافته نشان می دهدکه فرد به جای موضع دفاعی و خصمانه ، آرام و صمیمی است ، که باعث افزایش اتحاد و پیوستگی می شود . خنده یک علامت ویژه اعتماد ، برای صمیمیت است .

تعجبی نیست ، افرادی که از مصاحبت یکدیگر لذت می برند ، اغلب اوقات به راحتی می خندند . آنانی که به یکدیگر بی اعتماد هستند و از هم خوششان نمی آید یا با هم بیگانه اند ، بسیار کم می خندند و شاید نیزاصلا نخندند . بنابراین در هر واحد اجنماعی اعم از خانواده ، کلاس درس ، تیم ورزشی و … صدای خنده ،نشانگر آن است که افراد علاوه بر ذهنشان از طریق قلب های خود نیز بهم آمیخته اند .

happchildren

                                                     ویتامین های شادی

همانطور که به فکر تدارک پروتئین و ویتامین های لازم برای سلامت جسم فرزندانمان هستیم ، از ارایه ویتامین های مناسب برای روح و احساس آنان غافل نباشیم . به عنوان مثال :

ویتامین ب : بازی ، یکی از شناخته شده ترین عوامل رشد کودکان است . ما بزرگسالان نیز بوسیله بازی لحظاتی فرح بخش را برای خود مهیا می سازیم ولی بچه ها به وسیله بازی زندگی کردن را تمرین می کنند و گاه با توسل به بازی های تخیلی ، تلاش می کنند خود را با واقعیت های تلخ و شیرین زندگی سازگار کنند . بدون وسایل گرانبها و با کمی خلاقیت می توان بازی های انفرادی و گروهی جذابی را طراحی کرد .

ویتامین ش : شعر و سرود های کودکانه و شاد یکی از اساسی ترین عوامل ایجاد حس نشاط در کودکان است .

ویتامین ط : طیعت ، شامل کوهپایه های زیبا و سرسبز ، کنار رودخانه و … اثری شگرف بر روح و روان همه ی انسانها بویژه بچه ها دارد . پرورش گل وگیاه در خانه هم در ارایه این ویتامین کمک می کند.

ویتامین م: یک موسیقی مناسب و دل انگیز دنیای فرزندان ما را مملو از شادی و احساس آرامش می سازد . با چند لیوان که داخل هر کدام از آنها مقدار متفاوتی آب باشد ، می توان صداهای مختلفی را به شکل آهنگین به آنان آموخت ! با موسیقی بدون کلام فضای خانه را از نواهای زیبا پر کنیم .

ویتامین ن : اجرای نمایش های کودکانه نیز که در مهد کودک ها رایج می باشد ، در خانه هم موثر بوده و احساسات فرزندانمان را غنا می بخشد . گاه در خانه نمایش کوچکی را با شرکت فرزندان براه بیندازیم .

نکته ها :

۱- به فرزندانمان عشق بورزیم و این عشق را در قلب ، کلام و عمل نشان دهیم زیرا متخصصان می گویند که عشق مطلق والدین مهمترین عامل در شادی است .

۲- به فرزندانمان بگوییم که دوستش داریم . این جمله باید اولین چیزی باشد که او صبح ها ، پس از بیدارشدن از خواب ، می شنود و نیز آخرین جمله ای باشد که پس از شنیدن آن به خواب می رود . موقع دعوا ومشاجره و هر زمانی که انتظارش را ندارد ، بگوییم که دوستش داریم .

۳- در کیف مدرسه اش ، یاد داشت کوچک یا کارت پستالی بگذاریم که بر رویش نوشته ایم که ( دوستت دارم ) همچنین خوب است یاد داشت ها را درون کمد لباس ها ، جعبه ی اسباب بازی ها یا زیر بالشش پیدا کند . ابراز عشق و علاقه ی ما ، با نوشته ها ، به او نشان می دهد که به او فکر می کنیم ، حتی زمانی که نمی توانیم کنار هم باشیم .

۴- فرزندانمان را در آغوش بگیریم . این کار احساس لذت ، عشق و امنیت را به او منتقل می کند .

۵- فرزندانمان را لمس کنیم . آرام به پشت او بزنیم ، بازوها یمان را دور شانه هایش حلقه کنیم ، موهایش را بهم بریزیم .

۶- در بازی اش شریک شویم . توپ بزنیم ، برای پرندگان دانه بریزیم ، بادبادک هوا کنیم و با او مسابقه بدهیم و …

۷- خانه ای گرم ، امن و صمیمی داشته باشیم . کودکان کم سن وسال با احساس امنیت شاد می شوند . فرض کنید که در بالای آبشار مرتفعی ایستاده ایم ، در صورتی از ایستادن در آنجا لذت خواهیم برد که حفاظی در برابرمان باشد ، در غیر اینصورت دچار اضطراب می شویم ، کودکان هم اینگونه اند .

۸- تهدید کردن می تواند براحتی احساس ترس و نگرانی را در فرزندان گسترش دهد ، از آن استفاده نکنیم !

۹- اشیای مورد علاقه فرزندمان را مانند ، عکس ها ، کارت پستالها ، یادگاری ها ، کاردستی هایی را که یاد آور خاطرات شاد برای او هستند ، داخل جعبه ای قرار دهیم . هر گاه او بیمار یا غمگین است و به لبخند ساده نیاز دارد ، انها را از جعبه بیرون آورده و به او نشان دهیم .

۱۰- به خاطر داشته باشیم که احساسات غیر شاد مثل غم ، خشم ، نفرت ، ناامیدی و … نیز وجود دارد و یک واقعیت است . قرار نیست ما همیشه و همه جا شاد و با نشاط باشیم .پذیرش این واقعیت ، خود به ایجاد احساس آرامش بیشتر کمک می کند .

۱۱-سعی نکنیم فرزند خود را از همه ی ناراحتی ها دور نگه داریم . به او بیاموزیم تا چگونه با آنها مواجهه شود . اگر شکست درسی یا غیر درسی اورا نا امید کرده ، کمک کنیم ت هرچه سریع تر به وضعیت عادی خود برگردد . تشویق کنیم تا احساسات خود را در قالب نوشته یا نقاشی بیان کند .

۱۲- اطلاعات خود را درباره ی دنیای کودکان و نوجوانان و فرزند پروری افزایش دهیم تا بتوانیم شادی ها ، ترس و خشم های آنان را بهتر شناخته و با شیوه ای مناسب برخورد کنیم .

۱۳- گاهی تلویزیون را خاموش کرده ونشست های با نشاط خانوادگی ترتیب دهیم . به نظر می رسد دیگر مثل سابق اعضای خانواده و فامیل کمتر دور هم جمع می شوند و به جایش همه گرد تلویزیون نشسته و با هم حرف می زنند .

۱۴- بسیاری از والدین تمام انرژی خود را صرف فرزندانشان می کنند . برای این که بتوانیم انرزی لازم را برای مادر ویا پدری خوب بودن را داشته باشیم ، بهتر است اوقاتی را فقط برای خود در نظر بگیریم و فعالیت و فعالیت های فرح بخش و متنوع داشته باشیم تا با کسب روحیه ی قوی تر ، قادر به طرح شیوه های خلاق برای اداره زندگی باشیم.

۱۵- گرچه امروزه به نظر می رسد فرزند پروری چندان هم ساده نیست ، اما تلاش کنیم از مادر و پدر بودن خود لذت ببریم !

[ جمعه ۱۳ بهمن ۱۳٩۱ ] [ ۸:٥۸ ‎ب.ظ ] [ دلپسند ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

صفحات دیگر
امکانات وب
تصاویر زیباسازی نایت اسکین